Viktigt budgetbeslut för välfärden

Läs vår insändare från Välfärdsnämndens andre vice ordförande Anna Sundberg

Nu på måndag ska Kommunfullmäktige besluta vilken budget som ska få styra 2025 i Örnsköldsviks kommun. Än en gång kan vi se att i alliansminoritetens budgetförslag för välfärdsnämnden skiljer det över 130 miljoner kronor mellan deras och vårt Socialdemokratiska förslag. Vi har en demografisk förändring som påverkar alla kommuner, så även här hos oss i Örnsköldsvik. Färre ska försörja fler och andelen äldre över 80 år ökar, samtidigt som vi inte blir fler i arbetsför ålder.

Vi kommer att behöva ställa om verksamhet och göra saker på ett annat sätt. Ta vara på den digitaliseringsutveckling som pågår och helst vara i framkant. Vi Socialdemokrater vill att våra äldre inte bara ska ha en ”skälig” levnadsnivå utan också en värdig levnadsnivå.

För att behålla dagens välfärd så behöver ytterligare 100 miljoner kronor tillföras under en treårsperiod. I alliansminoritetens budget minskar man istället budgeten med 6 miljoner under denna period. Det skulle innebära stora neddragningar inom välfärdsnämnden och riskera att utveckling av verksamheterna och arbetet med kompetensförsörjning uteblir.

I vårt budgetförslag satsar vi både för att behålla och utveckla verksamheterna, ser till att de inom äldreomsorgen får arbetsskor, trygghetshöjande insatser i LSS, utökar grupper inom daglig verksamhet, utveckla digitaliseringen och vi satsar på förstärkt stöd vid jul till de mest behövande barnfamiljerna.

Vi tror på ökat stöd för de som står långt ifrån arbetsmarknaden, bättre kvalité för våra äldre, förbättrad arbetsmiljö och arbete för förbättrad psykisk hälsa.

I alliansens budget har de, till skillnad från tidigare budgetar, valt att inte specificera vad det ska sparas in på. Det kan vara strategisk, då det är svårare för medborgare att opponera sig då man inte vet vad som ska försvinna från verksamheten.

Ska högern vara trovärda behöver de berätta vad som ska kapas bort och inte tro att Öviksborna låter sig nöjas med tystnad.

Anna Sundberg (S), 2:e vice ordförande Välfärdsnämnden

• Vårt budgetförslag 2025

På måndagen den 17:e juni ska kommunfullmäktige besluta om nästa års budget samt plan för de kommande åren. Här hittar du vårt förslag till budget.
  • Viktigt budgetbeslut för välfärden

Läs vår insändare från välfärdsnämndens andre vice ordförande Anna Sundberg.
  • Peter Hultqvist besöker Ö-vik

Under torsdagen och fredagen nästa vecka är försvarsutskottets ordförande på plats i Örnsköldsvik för att bland annat besöka vår försvarsindustri. Passa på att komma och träffa honom!
  • Tankar från oppositionsrådet - #3

Det händer mycket i kommunpolitiken, och ibland kan det gå fort och vara svårt att hänga med. I denna månads "Tankar från oppositionsrådet" är temat välfärden i kommunen. Frågor eller reflektioner på det du läst? Tveka inte att höra av dig!
  • Tankar från oppositionsrådet - #2

Det händer mycket i kommunpolitiken, och ibland kan det gå fort och vara svårt att hänga med. I denna månads "Tankar från oppositionsrådet" kan du läsa om våra synpunkter på Övikshems försäljning, kommunens bokslut, lönesatsningen på undersköterskorna och turerna kring hamnföreningen. Frågor eller reflektioner på det du läst? Tveka inte att höra av dig!
  • Tankar kring ärendet om kommunens matdistribution

Den senaste tiden har kommunens matdistribution inom hemtjänsten skrivits om i lokaltidningen. Det har kastats ett flertal anklagelser från Örnsköldsviksalliansen mot Socialdemokraterna. Här kommer vår syn på ärendet genom ett uttalande från välfärdsnämndens S-grupp.
  • Välkommen på årsmöte!

Hej kära partivän!  Du är varmt välkommen på Arbetarekommunens årsmöte söndagen den 17 mars kl.13.00 i Gnistan.Gäster är Sara Nylund, kandidat till Europaparlamentet, och Lina Strandin, SSU ombudsman för Västernorrland.Gullängets SDF står som värdar för detta möte.Med vänlig hälsning Kristina Nilsson, ordförande
  • Tankar från oppositionsrådet - #1

Det händer mycket i kommunpolitiken, och ibland kan det gå fort och vara svårt att hänga med. Framöver kommer du varje månad kunna läsa ett brev från Carolina Sondell, vårt oppositionsråd i kommunen, där hon redogör för en del aktuella frågor och hennes samt partiets tankar. Frågor eller reflektioner på det du läst? Tveka inte att höra av dig!
  • Besök våra öppna hus!

Vi bjuder in alla er medlemmar till Öppet hus med samtal på partiexpeditionen (Nygatan 5C). Det kommer att bli ett antal lunch- och kvällsträffar under våren med politiska influenser. Se mer info nedan!
  • Vi ser positivt på kommunens resultat

Läs vår insändare i ÖA från Carolina och Mikael om kommunens positiva ekonomiska resultat.
  • Den SD ledda regeringen försämrar konsumentskyddet

Läs vår riksdagsledamot och ledamot i civilutskottet Anna-Belle Strömbergs insändare om hur SD-regeringen försämrar situation för dig som konsument.
  • Välkommen till vår nya hemsida!

Nu lanserar vi vår helt sprillans nya hemsida, här hittar du allt som rör den politik som vi driver i Örnsköldsvik.